Volwassen Leercyclus van Kolb

Learning is the process whereby knowledge is created through the transformation of experience.
— David A. Kolb, 1984


Kolb richt zich op het hoe van het leren. Wat gebeurt er als mensen leren? Het leren wordt gezien als continu proces. Binnen de leercyclus van Kolb zijn concrete ervaringen het startpunt. Wanneer een volwassene iets nieuws wil leren, legt diegene namelijk een verband tussen dat wat diegene weet en heeft ervaren én dat wat nieuw is. Dit heet ervarend leren.

  1. Ervaringen opdoen
    Om iets te begrijpen moeten we eerst ervaren.

  2. Reflecteren
    Vervolgens kunnen we een gelijksoortige situatie observeren en terugkoppelen aan onze eigen ervaring. Wat is er gebeurd, wat is het effect?

  3. Conceptualiseren
    Daarna geven we een definitie aan dit abstracte begrip. We analyseren de ervaringen en de reflecties hierop en verbinden deze aan theoretische kaders of patronen, waardoor er nieuwe inzichten ontstaan.

  4. Toepassen
    Ten slotte kunnen we de geleerde concepten toepassen in onze eigen realiteit. Deze nieuwe inzichten toetsen we en we experimenteren hiermee. Dit levert weer nieuwe ervaringen op die wij kunnen observeren en waarop wij kunnen reflecteren. Zo leren we op een steeds dieper niveau.